Nya komponenter :D

Jag har varit kass på att skriva senaste dagarna, men det finns så sjukt lite tid över att spendera på annat... I måndags småstartade plugget igen med en föreläsning i Grafisk teknik och förhoppningsvis kommer jag inte behöva köpa någon kursbok.


Efter att jag varit på ett möte, så åkte vi iväg och hämtade ett paket med lite datordelar. Vi har nämligen planer på att bygga om mitt rosa/lila/blå monster till serverdator, så därför hade vi beställt delar till min barebone som har stått avstängd i snart 1½år... Anledningen till det? Jo, när den skickades hem från Las Vegas, så vill jag väl inte påstå att de hanterade datorn som ömtåligt gods, så när jag kom hem och packade upp den så såg den ut som något som varit med i en bilolycka. Datorn höll ut i nåt år till efter det, men sen dog gfx-porten ^^ Förmodligen har all bucklighet knäckt lödningarna på moderkortet.

Vi började med andra ord med att åka iväg och köpa en gummiklubba, sedan bucklade vi ut chassit så gott det gick... Såhär fin har den inte varit sen -06 :P Sen började allt pill, alltså, det är inte mycket plats att röra sig på i en barebone om man säger så :P

Nåväl, efter en himla massa pill skulle jag bara sätta tillbaka DVD-brännaren (trodde jag ja) och jag letade efter IDE-porten på moderkortet ^^ Gissa om jag kände mig dum när jag började mummla lite tyst att jag inte kunde hitta porten... Men, som den gamla gamer jag är, så är jag just gammal... Tydligen har man bytt ut IDE mot  SATA även där ^^ Vi sneglade på klockan och undrade om vi skulle hinna iväg till Mediamarkt innan det stängde 20:00, men vi skyndade iväg till Blondies bil. Vi hann precis innanför dörrarna innan de skulle stänga ^^

När vi var nere sist så la vi dessutom undan ett PS3 som skulle komma in en vecka senare och de skulle höra av sig när det kommit. Men eftersom vi ändå var där, så passade vi på att fråga om det. Det var (såklart) en retur som hade kommit tillbaka, men killen som stod där försäkrade oss om att den var oanvänd för det såg de minsann direkt om så var fallet. Aja tänkte vi, vi tar det väl... Klockan hade nu passerat 20:00 och Blondie ville hem och fixa klart en sak till skolan, men jag ville promt ha ett större kvitto där det stod att produkten var köpt i bruten förpackning (om nu något skulle uppstå som medförde att vi behövde åka tillbaka med det).

Blondie skakade på huvudet och var skeptisk så det räckte för hela året, och visst hade han skäl för det... När vi hade packat upp allt och ställt sakerna på plats, tittade han sig om och letade efter kontrollen - BORTA! Gissa om någon  herre i huset höll på att gå i taket, medan jag försökte hålla lugnet och sa att jag skulle fixa det dagen efter. Alltså, att Mediamarkt ens försöker, fattar de inte att man upptäcker sånt själv ^^ Det var ju exakt samma sak med mitt t-bord som jag fick byta 3ggr innan jag fick ett oanvänt...

Anyway, efter en hel del bittra miner, slängde jag ihop datorn så att den iallafall skulle gå att starta. Probelmet nu är bara att hdd-chassit sitter ivägen för 4/6 SATA-portar... Men med lite verktyg ska vi nog ordna så att nån mer kan användas iallafall :P



Okej, jaaaa jag vet att det borde vara liiiite snyggare med tanke på bra mycket ^^ Men den spinner klockrent! Å det har den inte gjort på flera år :P

Comments
Posted by: Nima

Du får studenter att verka rika :)

PS3 och en ny dator :) Inte ens jag har köpt så mycket på 5 år :)



Kanske dags för ett nytt chassi :) ett litet chassi me lite utrymme med så kraftiga komponenter, blir de inte varmt?

2009-01-22 @ 17:34:13
URL: http://www.nimpa.se
Posted by: Ann

Haha jaaa jag vet ^^ 20e? Sa vi inte 6e? Nu blev jag lite förvirrad igen :P



Åh grattis, så du har skrämt liv i den gamle häcken :)

2009-01-22 @ 18:37:58
URL: http://kykyri.blogg.se/
Posted by: Peter

jag ler vännen

2009-01-23 @ 15:24:40
Posted by: Nathalie

Haha menar du att det inte ser ut som det gjorde när jag var nere hos dig? :P hihi jag lovar att jag ska leta rätt på buntbanden :$

2009-01-23 @ 18:24:20
URL: http://nat0.blogg.se/
Posted by: Peter

haha, neee... vart är pedant natta..??

Jag är nog en dålig lärare :D

2009-01-26 @ 10:24:21
Posted by: Nathalie

det är inte så lätt att vara pedant i den där :P men nu har jag iallafall fått ihop den :P jag får komma hem igen å lära om ;D

2009-01-29 @ 19:49:35
URL: http://nat0.blogg.se/

Write a comment here:

Name:
Remember me?

E-mail: (Not shown)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback